Hur går det?
-Det går bra, vi ökar både i omsättning och i lönsamhet, säger Jonas. Vi har otroligt duktiga medarbetare och ett stort kundfokus, det ger resultat. Och vi vill fortsätta växa, därför söker vi nu fler medarbetare, då vår produktion redan nu går för högtryck.
Snidex har anställt en ny säljare som kommer utgår från Växjö.
-Precis, vi vill stärka Snidex som leverantör genom att vara nära våra kunder i södra Sverige, vi har redan många kunder där och vi vill ha ännu fler, säger Peter Lindgren, gruppledare försäljning på Snidex. Det är genom att vara nära som vi kan förstå kundens behov och hitta den bästa lösningen för varje projekt. Magnus Helgé, som den nya säljaren heter, är en erfaren säljare som har varit länge i branschen och som har ett i stort kontaktnät. Magnus är en glad och lättsam relationsbyggare, det känns fantastiskt roligt att han valde att jobba med oss.
Snidex har nyligen investerat i ett nytt affärssystem, SAP Business One från BeOneNorth. Första delen av implementationen färdigställdes under 2022 och nu under 2023 tas nästa steg.
Varför har ni valt att byta affärssystem?
-Av två anledningar, dels för att få tillgång till bättre data som beslutsunderlag, dels för att möjliggöra effektiviseringar genom digitalisering, säger Jonas. När vi har all data i samma databas och system som pratar med varandra kan vi bygga fantastiskt fina processer och lösningar. Inköp, lager och ekonomi är klart i det nya affärssystemet, produktionen står näst på tur. En del utmaningar återstår men jag tror att vi får se en stor positiv effekt av investeringen redan i början på nästa år.
Varför valde ni SAP Business One?
-Affärssystemet är öppet med många möjligheter när det gäller integration och utveckling, fortsätter Jonas. Ett appsystem – liknande det som finns till mobiltelefoner – gör det enkelt att addera ytterligare funktionalitet, det var avgörande. Och sedan är ju BeOneNorth en del av koncernen, med duktiga konsulter lokaliserade nära i Skellefteå.
Hur har projektet gått?
-Det har mestadels gått enligt plan, säger Jonas. Vi har delat upp affärssystemsprojektet i olika delprojekt där vi i gruppform har jobbat med de olika delarna. Många medarbetare har varit delaktiga i att hitta de bästa lösningarna, det har tagit tid, men ibland måste det få ta tid för att det ska bli bra.
Vad tror du om framtiden?
-Konjunkturläget i byggbranschen är en utmaning, säger Jonas. Jag tror det är viktigt är att fortsätta jobba nära kunderna för att kunna skapa värde. Fönsterbranschen är ner tjugo till trettio procent det senaste året, men vårt fokus på högkvalitativa fönster till bland annat offentliga miljöer har gjort att vi kan klara oss lite bättre än branschen i stort, vårt erbjudande blir ännu mer attraktivt när energipriset är högt. Genom att jobba på tillsammans och fortsätta vår tillväxt ska vi skapa oss ännu mer möjligheter i framtiden.
Stort lycka till i fortsättningen.
Tack så mycket!